سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسادت دوست، ناشی از نادرستی دوستی است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 84 آبان 9 , ساعت 6:14 عصر
HydroForum ® Group  

HydroForum ® Group

HydroForum® Group
 
پیامدهای روزه

 

1)   جنبه تربیتی: روزه ابعاد گوناگونی داد و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود انسان می گذارد که از همه مهمتر بعد اخلاقی و فلسفه تربیت آن است. از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را تلطیف و اراده انسان را قوی و غرائز او را تعدیل می نماید. روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان دربند اصطبل و علف نیست، او می تواند زمام نفس سرکش خود را به دست گیرد و بر هوس ها و شهوات خویش تسلط یابد.

در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابه ها را در اختیار دارد و هرلحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن می رود، همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرها می رویند، این درختان نازپرورده ، بسیار کم مقاومت و کم دوامند، اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده شده و می خشکند.

اما درختانی که از لابلای صخره ها در دل کوهها و بیابان ها می رویند و نوازش گر شاخه هایشان از همان طفولیت طوفان های سخت و آفتاب سوزان و سرمای زمستان است و با انواع محرومیت ها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سخت کوش و سخت جانند!روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام می دهد و با محدودیت های موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت می بخشد ، وچون غرائز سرکش را کنترل می کند بر قلب انسان نور و صفا می پاشد. باری، روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می دهد.

 

2)   جنبه اجتماعی: اثر اجتماعی روزه بر کسی پوشیده نیست. روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می یابند، و هم با صرفه جویی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنها بشتابند. البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولی اگر این مسأله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی می دهد، لذا در حدیث معروفی از امام صادق علیه السلام نقل شده که هشام بن حکم از علت تشریع روزه پرسید، امام علیه السلام در جواب فرمودند: روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقر و غنی مساوات برقرار گردد، و این بدان خاطر است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چراکه اغنیاء معمولا هرچه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسروزه در روایات در بیان اهمیت روزه همین بس که خداوند متعال در حدیثی قدسی می فرماید :الصوم لی و انا اجازی به یعنی: روزه مال است من وخودم پاداش آن را به روزه دار می دهم.

 از این حدیث قدسی بر می آید که پاداشی که خداوند به شخص روزه دار عطا می کند  بی نهایت بوده و قابل احصا نمی باشد، چون خداوند متعال نه بخل در ذات مقدسش راه دارد و نه عاجز است از اینکه این همه پاداش به بنده اش بدهد.

 اینک به سراغ جانشینان خدا می رویم و می بینیم که ایشان در اشارات خود به این پاداش عظیم چه فرموده اند که ما به چند مورد اشاره میکنیم: 

1- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« من صام شهر رمضان ایمانا و احتسابا، غفر الله له ما تقدم من ذنبه »

کسی که از روی ایمان و در نظر داشتن خدا روزه بگیرد، خداوند گناهان گذشته اش را هرقدر که باشد می آمرزد.

 

2- امام کاظم علیه السلام می فرمایند:

« ان لکل صائم عند فطوره دعوة مستجابة »

 

همانا هر روزه داری هنگام افطار دعایش مستجاب می شود.

 

3- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« الصائم فی عبادة و ان کان نائما علی فراشه ما لم یغتب مسلما »

روزه دار در حال عبادت می باشد، حتی اگر بر بستر خوابیده باشد، البته تا زمانی که غیبت مسلمانی را نکرده باشد.

 

4- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« نوم الصائم عبادة و صمته تسبیح »

خواب روزه دار عبادت و سکوت وی تسبیح حقتعالی به شمار می رود.

 

5- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« الصوم یسود وجه الشیطان »

روزه روی شیطان را سیاه می کند.

 

6- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« الصوم جنة من النار »

روزه سپری است در آتش جهنم.

 

7- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

« للصائم فرحتان: فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه »

برای شخص روزه دار دو شادی هست: شادی هنگام افطار و شادی هنگام ملاقات با پروردگار.

 

8- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

« ان للجنة بابا یدعی الریّان لا یدخل منه الا الصائمون »

برای بهشت دری است به نام ریّان که از آن فقط روزه داران وارد می شوند.

 

9- امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند:

« فرض الله الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق»

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص مردم را بیازماید.

 

10- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«  لکل شیء زکوة و زکوة الابدان الصیام»

برای هرچیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ